Egy koncertőrült naplója

Egy koncertőrült naplója

Bon Jovi koncerten jártam

2019. július 17. – Bécs

2019. július 24. - Koncertes

Tízéves voltam, amikor kijött az új Bon Jovi dal, ami hatalmas sláger lett. It's My Life a címe – talán ismered. Mindenhol ez szólt, a rádiókban, plázákban, a tévében, a buszon a walkmanekben... Elképesztően népszerű volt.

Én is imádtam. A széttorzított, vaskos gitárriff az elején, a tökös verze, a dallamos refrén... Az egész cucc baromira össze volt rakva. Be is szereztem utána a Crusht és a Bounce-t kazin, és addig nyüstöltem őket, amíg el nem nyúlt a szalag, és nem lett Jonnak mikiegér hangja. Szerettem a Crush poposabb témáit, de a Bounce a lehangolt gitárjaival és a zúzós hangzással még inkább belopta magát a szívembe.

Utána amikor kinyílt az internet kapuja, még jobban belemerültem a zenéjükbe – ekkor fedeztem fel a régebbi cuccaikat, a vicces tupírhajas, színes cicanacis klipeket... a fantasztikus New Jersey albumot, majd pedig Richie Sambora szólódolgait, amelyeknek imádtam a dallamos bluesos hangzását. 

A Bon Jovi ilyen szempontból a tinikorom meghatározó zenekara volt, kapudrog a hard rock és a glam zenékhez – egy olyan cucc, amit mindig élvezetes hallgatni. 

Élőben még sosem láttam őket, úgyhogy amikor kiderült, hogy meglátogatják a szomszédokat, nem volt kérdéses, hogy ott leszek. 

bj-nyito.jpg

Le is foglaltam a Todi Koncertutazások oldalán a belépőmet és az utazásomat – mint később kiderült, több mint 1200 honfitársam tett még így.

Vártam nagyon a bulit, de azért lélekben felkészültem: tudtam, hogy Jon hangja már nem a régi, Sambora hiánya fájó, az új dalok meg nem rosszak, de azért véletlenül sem érnek a régiek nyomába. 

De őszintén szólva... kit érdekel? A lényeg, hogy láthatom élőben a zenekart, és egy hatalmasat bulizhatok a legnagyobb slágereikre. Ha a legjobb stadionrockbandákról van szó, a Bon Jovinak bérelt helye van a dobogón – biztosra vettem, hogy kirúgják majd az Ernst Happel Stadion oldalát.

A nagy nap reggelén a Groupama parkolója olyan volt, mintha Pesten lenne a koncert: hatalmas buszok, Bon Jovi pólós emberek, üvöltő rockzene, szuper hangulat. Mindenki ujjongott, be voltunk sózva, és alig vártuk már, hogy kiérjünk az osztrák fővárosba, és elfoglaljuk a helyünket a küzdőtéren.

66852426_2189840847903317_1693115561652781056_n.jpg

Végig fantasztikus volt a hangulat, és pillanatok alatt lettek ismeretlenekből haverok. Ezt (is) bírom az ilyen koncertutazásokban – velem is sokszor előfordult, hogy egyedül mentem el egy külföldi bulira, és már az első kilométerek alatt összehaverkodtam néhány utastársammal. 

De ezen az úton valahogy még a szokásosnál is lelkesebbek voltak az emberek – ráadásul minden korosztály képviseltette magát a buszon.

mustang.jpg

Bécsbe már kora délután megérkeztünk, úgyhogy egy gyors kaja-pia-pláza kör után már a stadionban vártuk, hogy kezdjen az első előzenekar, a Skid Row.

skid.jpg

Ők szintén tinédzserkori nagy kedvenceim, kíváncsi voltam, mit hoznak élőben – főleg, hogy csak az első énekesükkel, Sebastian Bach-kal készített lemezeiket ismerem. Az új énekes, ZP Theart kellemes csalódás volt, hangja remekül passzol a klasszikus Skid Row szerzeményekhez, a srác pedig kellően energikus a színpadon. Hibátlan kis koncertet hoztak, jólesett látni őket – na meg sosem gondoltam volna, hogy valaha élőben fogom hallani még ezeket a dalokat.

switch.jpg

A nyomornegyedes srácokat a San Diegó-i szörfös arcok követték – a színpadot a Switchfoot névre hallgató formáció foglalta el. Bevallom, számomra ismeretlenek voltak, nem is vártam tőlük sokat... De eszméletlen bulit csináltak. Az énekes, Jon Foreman egy tipikus kaliforniai laza srác – a második számnál már be is rohant a közönségbe, ment a crowdsurfing és a pacsizás ezerrel. A dalaik is jók, a hangzás is ütött – az pedig külön öröm volt, hogy a Rock and Roll című dalt is eltolták a Led Zeppelintől. Az este egyik legnagyobb hozadéka volt számomra, hogy megismerhettem a Switchfoot zenéjét – és ezzel több koncertutazó társam is egyetértett, egyikünk sem számított ilyen ütős koncertre.

De persze nem miattuk jöttünk. Kis átszerelés, sötétség, majd egy rövid intro után végre felbukkantak a New Jersey-i srácok, felcsendült a This House Is Not for Sale  – a közönség pedig megőrült.

67646717_2368049703514895_5757976870918291456_n_1.jpg

A hangzás bitang volt, pöpecül szólt minden már az első perctől – kivéve szegény Jont. Állati lelkes volt, ezerrel tombolt és mosolygott, de látszott rajta, hogy szinte minden egyes hangért megküzd – sokszor olyan fejet vágott, mintha túltolta volna a Cralexet. 

A karizmája még most is verhetetlen (hiába a mamókás haj), sugárzott róla a hála és az öröm, de zeneileg ő volt a leggyengébb a csapatban – ami nyilván nem működne nélküle. De hát nem lehet mindenki Mick Jagger... Jon kicsit megöregedett, de látszott rajta, hogy végig azon van, hogy a maximumot hozza.

Az új dal után egy klasszikus hármas jött: Raise Your Hands, You Give Love a Bad Name, Born to Be My Baby. Ezekre a dalokra még a máskülönben eléggé halvérű osztrák közönség is beindult – hibátlan klasszikusok, amelyet teli torokból lehet üvölteni. Nem véletlen, hogy sokszor Jon is a közönségre bízta a refréneket. A lényeg, hogy elképesztő volt a hangulat, mindenki úgy visított, mintha nem lenne holnap.

Sajnos ezután az erős nyitás után egy kicsit leült a buli – a Whole Lot of Leavin' és a Lost Highway eléggé felejthetőre sikeredett.

67183665_2873417952731817_6538859224489787392_n.jpg

De... utána jött egy időutazás! Jon a felkonfjával visszavitt minket a nyolcvanas évek elejére – szinte láttam magam előtt a rózsaszín bőrnadrágos lakkhajú srácot, ahogy hirtelen rocksztárrá válik –, és megszólalt az eposzi szintiintró. A sláger, amivel megnyerték a rádiós tehetségkutatót, és berobbantak a köztudatba – a Runaway első hangjainak hallatán úgy éreztem, feltupírozódik a hajam és a lábamon terem egy díszes veszkócsizma; a kissé kopottas ének ellenére egy olyan korszakba kerültem, amit csak régi VH1 videókból ismerek. 

david.jpg

Itt nyert meg igazából a koncert. Előtte – hiába készültem fel – kissé lelombozó volt hallani Jont. De itt már el tudtam engedni a dolgot, és csak élveztem a bulit. Tico Torres feszes dobolását, David Bryan fantasztikus billentyűzését, Hugh McDonald basszusjátékát, Phil X csodás szólóit...

Oké, ez utóbbit nem.

A csávó technikás és profi, de siralmasan sótlan Samborához képest. Semmi dög nincs a játékában, egész egyszerűen unalmas, gépies. Amikor John Shanks szólózott néha egyet, még a kissé vékony gitársound ellenére is sokkal több érzés volt benne. 

Hiányzott Sambora, na. De ezen is túl lehetett lépni – a setlist maradéka meglehetősen erősre sikerült. We Weren't Born to Follow, Have a Nice Day, Keep The Faith... na meg a klasszikus ballada, a Bed of Roses – aminél egy (mint utólag kiderült, magyar, Gréta névre hallgató) lány termett a színpadon Jon mellett, és vele táncolta végig a dalt. Mennyire menő élmény lehet már! Tutira lesz mit mesélni az unokáknak.

A rózsák után újra felpörgették a dolgokat – a Roller Coaster fülbemászó és hangulatos dal, ami új erőre kapott a színpadon az ütős hangzásnak és az erős vizualitásnak köszönhetően. 

Ami amúgy mindegyik dalra jellemző volt, maximálisan kihasználták a szuper képminőséggel bíró kivetítőket – a tervezőknek, grafikusoknak és az operatőröknek hatalmas pacsi, az ötletes design rengeteget hozzátett a produkcióhoz. 

A kedvenc látványelemem az önironikus God Bless This Mess alatt volt látható: különféle újságcikkek jelentek meg a vásznakon a zenekarról, az eredeti képek helyén pedig a koncertközvetítést láthattuk. 

Nem maradt ki persze a már említett It's My Life sem, amit e sorok írója úgy ordított végig, hogy utána fele királyságát odaadta volna egy Strepsilsért.

A templomi vizuállal megtámogatott Lay Your Hands on Me volt az este közönség-aktivizáló dala: a hosszas gospeles énekeltetést Jon azzal koronázta meg, hogy lejött a színpad elé, kiosztott egy rakat pacsit, aztán felállt a kordonra (ahol egy magyar srác tartotta), és úgy karmesterkedte végig a dal maradékát.

Utána egy kis Captain Crash lazulás után ismét a New Jersey album került terítékre: a Bad Medicine-nel zárult a ráadás előtti blokk.

Nem kellett sokáig kurjongatni és tapsolni – hamar visszatért a zenekar, a zseniális These Days kissé erőtlenre sikeredett verziójával.

Aztán persze a Livin' on a Prayerrel zártak – Tommy és Gina balladáját extázisban ugrálta/üvöltözte végig a közönség.

Megőszült, kicsit elkopott a hangja – de nem számít: Jon Bon Jovi így is egy igazi rocksztár, aki a zenekarral együtt egy felejthetetlen élményt szerzett a rajongóknak. Sokan fontos tételt pipálhattak ki július 17-én bakancslistájukon – nagyon klassz volt élőben hallani ezeket a dalokat.

Na meg a magyar szót: szinte az Ernst Happel Stadion minden négyzetméterén ott voltunk, kicsit olyan érzés volt, mintha a mi hazánkban lépett volna fel a Bon Jovi.

Sajnos nem így történt, de megérte kiutazni Bécsbe: csúcs buli volt, minden hibája ellenére.

Köszi mindent, Jon – és köszi a hibátlan szervezést, Todi!

zenekar_1.jpg

A videót Szalka Miklós készítette.

A képek forrása: Hennel Tivadar, Nagy Orsolya Éva, Beregszászi Tibor

A bejegyzés trackback címe:

https://koncertes.blog.hu/api/trackback/id/tr2814978308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

b4ss1st 2019.07.24. 20:55:14

Hááát… Szeretnék én olyan siralmasan sótlanul és unalmasan gitározni, mint Phil. Szerintem teljesen rendben volt a csávó.
McDonald méltatlanul keveset volt a falon, Torres meg olyan unalmas faarccal ütötte a kettő-négyeket, hogy rossz volt nézni. Jon hangja nagyon le volt keverve, nyilván nem ok nélkül.
Nagy élmény volt őket élőben látni, de nekem kicsit olyan érzésem volt, hogy ők lettek "Amerika Eddája" és ezt értse mindenki úgy, ahogy akarja.
A Skid Row meg a Switchfoot (nem ismertem) odatette rendesen.

kvi 2019.07.25. 10:49:11

@b4ss1st: Tetszik az "Amerika Eddája" kifejezés, különösen annak fényében, hogy a Gömöry ott volt, és utóbb minden fórumon végigfanyalogta, hogy Jon rosszabb volt, mint egy karaoke énekes :D
süti beállítások módosítása